2021-03-20

Hästbajs

 I höstas så kom en bekant och frågade om vi vill ha hästdynga. Han vet att jag odlar mycket och att det då även behövs gödning.

Jaaaa, toppen jag vill ha!!!!

Han fick tippa hela kärran och vi la över en presenning, sen har högen  stått så och "brunnit"  hela vintern.

Idag var det dags att börja lägga ut den fina brunna dynga på land och i växthus.

Janne körd fram med traktorn och tippade två stora högar åt mig på bra platser i trädgården. Eftersom vår trädgård är väldigt kuperad, så slipper jag då köra upp och ner med skottkärran för att nå alla olika ställen där jag ville lägga ut dyngan.

Men jag torskade ändå och gjorde en riktig vurpa med skottkärran i leran från en slänt, men så är det ibland när man är ivrig ;-)


Jag började med att lägga dynga i alla bäddar i nya växthuset. Där ska tomaterna växa i år och dom vill ha mycket näring.
Men jag hade inte tänkt på att jag skulle boosta bäddarna där tidigare, då jag förberedde för vintersådda plantor där inne. Men det gick snabbt att flytta bort bockar och plantor och gräva ner dyngan. 

Jag fick då även upp det lilla växthuset som jag ställde in de vintersådde i. Det brukar jag använda varje vår som ett extra växthus i växthuset för att de ska börja gro snabbare.

Det lilla plas-växthuset från Rusta
Där står bl.a  alla tomatsådder där
.
Igår så ställde jag ut en chiliplanta där för att se om det klarar sig. Brukar göra så för att kolla hur det går och om jag sen kan flytta ut resten av plantorna som står inne.

Chiliplantor som står inne och väntar att få komma ut


Har ställt frostvakten på 10 grader och plantan hade klarat natten bra, trots att det varit -1 grader ute, så hade frostvakten gjort sitt. Men jag väntar ett tag till innan jag flyttar ut alla övriga....

Vintersådd kål

Den vintersådda kålen börjar nu gro därinne, men är inte lika känslig för det kalla graderna som tomater och chili. Tror till och med att den skulle klara en frostnatt, men det är dumt att chansa.

Riktigt trött var jag sen när jag avslutade arbetet med alla dynga, men imorgon tar jag andra halvan av landen och gamla växthuset som är kvar.

Visst är det härligt med att det nu idag när det är vårdagjämning börjar om igen.  

I morgon ska jag också testa med att börja tappa sav. Såg i gamla växthuset att vindruvsplantan börjat suga upp vätska och det droppade från grenar jag beskurit i vintras. Så kanske har björken börjat släppa sav nu. Vi får se.....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar