2021-03-14

Tomatketchup

 Hoppsan!

Såg att det fanns 5kg tomater i frysen!! Nu är det dags att börja göra sig av med sådant som sparades och ibland till och med glömts bort och som ligger längst ner i boxen. Snar kommer det att grönska igen och då blir det mer tomater att äta och göra av med.

Jag hittade ett recept och tog upp alla påsar och kokade ketchup på allt.

Hittade ett recept som det var vitlök och chili och det är ju precis det jag odlar mest, perfekt. Upp med allt och ner i stora syltkitteln.


Efter att det silats och passerats och flera timmar (2-3) senar såg det ut så här.


Nu ska glasburkar steriliseras i ugnen (100 grader i ca 30 min), sen ska allt tappas upp.



Nu har vi några flaskor med egen ketchup ett tag...inget ska förgås!




Jag hade 5kg så jag ändrade i receptet..... Vill tillägga att mina mått som är inom parentes i receptet blev stark, riktig vuxenketchup. 
Så vill man ha den mildare rekommenderar jag att ni tar bort kärnorna i chilin.

Recept:

Tomatketchup med chili och vitlök

ger ca 3 dl

1,2 kilo färska kvisttomater        (5 kg, frysta tomater)
1 röd chili                                    (4-5 st. med kärnor) 
1 vitlöksklyfta                             (8 st. hackade med skal)
3 msk rapsolja                            (12 msk)
2 msk rödvinsvinäger                 (8 msk)
3 tsk salt                                      (12 tsk)
svartpeppar                                (grovmalet efter smak)
knappt 1 dl råsocker                   (ca 4 dl råsocker)
1 msk tomatpuré                       (4 msk)

 

1. Skär tomaterna i mindre bitar. Släng den hårda biten i mitten. Hacka vitlöken. Ta bort fröna från chilin och skär den i bitar. Koka upp tomat, vitlök, chili, rapsolja, vinäger, salt och peppar i en kastrull. Koka utan lock i ca 30 minuter.
2. Mixa tomatröran med en stavmixer. Sila den och häll över i en annan kastrull.
3. Tillsätt råsocker och tomatpuré. Koka upp och låt sedan småputtra tills du får den konsistens du vill ha. Min kokade i ca 2 timmar.
4. Häll över i en ren glasburk och förvara i kylen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar